Follow us on:

Zvyagintsev Filmleri Malatya'da!..

Zvyagintsev Filmleri Malatya'da!..

Günümüz Rus sinemasının en bas¸arılı temsilcilerinden Andrey Zvyagintsev’in, uluslararası alanda büyük ödüller kazanmıs¸ filmleri ve 2017 Cannes Film Festivali Jüri Ödüllü son filmi “Sevgisiz / Loveless” 7. Malatya Uluslararası Film Festivali programında gösterilecek.

Malatya Büyüks¸ehir Belediyesi tarafından 9-16 Kasım tarihleri arasında gerçekles¸tirilecek 7. Malatya Uluslararası Film Festivali, iktidar kavramı ve insan ilis¸kilerine odaklanan filmleriyle festivallerde ödüle doymayan Andrey Zvyagintsev’i sinemaseverlerle bulus¸turacak. Ülkesi Rusya’nın güçlü sinema gelenegˆini 2000’li yıllara tas¸ıyan ve dünyada bir kez daha s¸ahlanıs¸ına genç kus¸agˆın temsilcisi olarak öncülük eden Zvyagintsev’in imza attıgˆı bes¸ film, Dönüs¸, Sürgün, Elena, Leviafan ve 2017 Cannes Film Festivali Jüri Ödüllü son filmi Sevgisiz / Loveless Malatya’da gösterilecek.

I·lk uzun metrajlı filmi Vozvras¸eniye / Dönüs¸, (2003) dünya prömiyerini yaptıgˆı 60. Venedik Film Festivali’nde olay yaratan ve Altın Aslan bas¸ta olmak üzere bes¸ ödül kazanan Zvyagintsev, o günden beri çektigˆi her filmle olagˆanüstü bas¸arılar kaydetti. Rus sinemasının büyük ustası Andrey Tarkovskiy’in bıraktıgˆı yerden gelenegˆi yenileyerek devam ettirecek bir yönetmen olarak Avrupa sineması tarafından kucaklandı. Zvyagintsev, 15 yıldır günümüz Rusyasına tanıklık eden, degˆis¸en ideolojiyle birlikte devlet ve din kavramlarının insanlar üzerindeki etkilerini irdeleyen, dozunu çok iyi ayarladıgˆı siyasal ve toplumsal eles¸tirinin yanı sıra dil ve estetikte üstün düzeylere ulas¸an bir yönetmen olarak yerini koruyor.

2017 Cannes Film Festivali Jüri Ödüllü Nelyubov (Loveless) da programda

Zvyagintsev’in bu yıl Cannes Film Festivali’nde favori gösterilen ve Jüri Ödülü’ne degˆer görülen filmi Nelyubov / Sevgisiz (2017) de toplu gösteride yer alıyor. Sevgisiz, Rus edebiyatının büyük ustası Tolstoy’un Anna Karenina romanının açılıs¸ cümlesini akla getirir: “Mutlu aileler birbirlerine benzerler. Her mutsuz aileninse kendine özgü bir mutsuzlugˆu vardır.” Ogˆullarını bas¸larından atmak ve yeni es¸leriyle birlikte olmak isteyen, bos¸anmak üzere bir çiftin, küçük Alyos¸a’nın ortadan kaybolması üzerine bir anda kendilerini kaygı içinde, polis ve gönüllülerle birlikte onu ararken bulmalarını anlatan film, Rusya’nın yakın tarihini ve toplumsal yapısını zengin metaforları aracılıgˆıyla izleyiciye aktarır.

Zvyagintsev’i uluslararası alanda adeta bir star sinemacı haline getiren ilk filmi Vozvras¸eniye / Dönüs¸ (2003), bir yanıyla mistik bir mesel bir yanıyla tekinsiz bir aile dramı. 12 yıl sonra aniden eve dönen ve nerede oldugˆu bilinmeyen, hiçbir açıklama yapmadan ogˆullarını kıyısında yas¸adıkları gölde bir adaya götüren ve onlara Tanrısal bir figür gibi görünen babanın gizemini çözümsüz bırakan film, resim sanatının klasiklerinden esinlenen es¸siz görüntüleriyle ve Tarkovskiy göndermeleriyle izleyiciyi büyüler.

Yönetmenin 60. Cannes Film Festivali’nde yarıs¸an ikinci filmi Izgnaniye / Sürgün (2007) Dönüs¸’ün karizmatik babası Konstantin Lavronenko’ya En I·yi Erkek Oyuncu Ödülü kazandırdı. Mizansenin estetigˆine hayran bırakan film, Willam Saroyan’ın Gülünecek S¸ey adlı romanından serbest biçimde uyarlanmıs¸, aldatma ve intikam üzerine, son derece rahatsız edici bir aile dramını konu alır.

Cannes Film Festivali Resmi Programı Belirli Bir Bakıs¸ bölümünde Jüri Özel Ödülü kazanan Elena (2011), bir yanıyla insan ruhunu ve zaaflarını evrensel boyutta ele alan, bir yanıyla Perestroyka sonrası Rusya’da yoksullarla zenginler arasında git gide açılan uçurumu gösteren bir film. Yoksul bir kadının ailesini korumak için zengin bir adamın es¸i ve hizmetçisi olmaya katlanmasını konu alan Elena, yönetmeni genis¸ kitlelere ulas¸tırdı.

2014 yapımı Leviafan / Leviathan uluslararası bir sansasyon haline geldi: 67. Cannes Film Festivali’nde En I·yi Senaryo Ödülü kazandı, 72. Altın Küre Ödülleri’nde Yabancı Dilde En I·yi Film seçildi ve 88. Akademi Ödülleri’nde Yabancı Dilde En I·yi Film adayı oldu. Zvyagintsev, Leviafan’da Rusya’da siyasi iktidarla kilisenin güç birligˆini, ülkenin komünist geçmis¸iyle taban tabana zıt bir mülkiyet meselesi üzerinden hicveder. 7. yüzyıl düs¸ünürü Thomas Hobbes’un kilise – devleti benzettigˆi Leviafan, Eski Ahit’te Eyüp’ün Kitabı’nın 41. bölümünde tarif edilen, bazen bir balina olarak yorumlanan, yenilmez bir canavardır. Zvyagintsev, kıyısında filmin adını simgeleyen bir balina iskeleti bulunan kasabadaki dededen kalma evini istimlakten kurtarmaya çalıs¸an Nikolay’ın öyküsünü, yogˆun bir mizah ve üstün bir estetikle anlatır.

 

İlgili Haberler